Dijitale gözünü kapatmış ve neden eskisi kadar başarılı olamıyorum diyen KOBİ'ler için.....

Günümüzde eğer dijital platformlarda yoksanız veya dijitale doğru yatırımları yapmıyorsanız büyük ihtimalle eski dönemlerden daha az kazanıyor veya cironuz günden güne düşüyordur. Bu yazımızda Türkiye'de KOBİ'lerin dijital dünyaya nasıl baktıklarını, hangi yanlışları yaptıklarını, yapmaları gerekenlerden bazılarını anlatmaya çalışacağız. 

Öncelikle en çok karşılaştığımız KOBİ'lerin dijitale bakışlarından başlayalım ;

KOBİ'lerin dijitale bakışı

Dijitale ihtiyacım yok ki ?

KOBİ'lerin büyük bir kısmında var olan en büyük sorunların başında bu gelmektedir. Geçmiş dönemlerde dijital dünyada hiçbir şekilde var olmayan veya aktif olmayan bazı KOBİ'ler, buna rağmen ürünlerini ve hizmetlerini satabildikleri için günümüzde de aynı şekilde olabileceğine inanıyorlar. Fakat kendilerinin, ailesinin ve çalışanlarının kaçınılmaz olarak içine girdiği dijital dünyayı görmüyorlar veya görmezden geliyorlar.

İnsanlar artık birçok ihtiyacını internet, sosyal medya ve mobil uygulamalar ile karşılamaktalar. Kitap satın almak, evini boyatmak, tamirci bulmak, sigorta yaptırmak... diye çoğaltabileceğimiz binlerce bireysel veya kurumsal ihtiyaç artık Google'dan aranarak, sosyal medyadan araştırılarak veya mobil uygulamalarla karşılanmakta veya çözüm bulunmaktadır.

Web sitesini kartvizit gibi kullanan KOBİ'ler

Bugüne kadar sosyal yaşamımızda veya ticari ilişkilerimizde karşılaştığımız KOBİ'lerin büyük bir kısmı "web sitem var mı, var" felsefesi ile hareket ediyorlar. Muhtemelen "yeğen, kuzen, arkadaş, mahalledeki bir üniversite öğrencisi" gibi bir tanıdığında "bana bir site yapar mısın" demiş ardından da ilk cümlesi "öyle büyük birşeye ihtiyaç yok, ucuz olsun" olmuştur.

Web siteniz var mı diye bir soru sorduğunuzda "web sitesi adresini" dahi karta bakarak söyleyenler olduğu gibi, muhasebe departmanında bir çalışanı çağırarak "bizim web sitesi var mı" diyenlerle de karşılaştık.

Web sitesine bu kadar para verilir mi ?

Toplantı yaptığımız veya telefonda görüşütüğümüz KOBİ'lerin bazıları, web sitesi tasarımı için çıkarılan bütçe için "web sitesine bu kadar para verilir mi", "alt tarafı 3-5 sayfa site", "araba mı alıyoruz", "ev mi alıyoruz" gibi söylemlerde bulunuyorlar.

Web sitesi tasarımı, mobil uygulama geliştirme veya sosyal medya hesap yönetimi gibi dijital çalışmaların elle tutulur ürünler olmaması, onların gözünde bu hizmetin çok daha ucuz yapılması anlamına gelmekte. Halbuki aynı KOBİ farklı bir konuda hizmet veya ürün alımında ciddi harcamalar yapmaktan da geri kalmıyor.

Bir örnek ile daha net ifade edelim

Küçük bir işletme binasının ön cephesine yaptıracağı bir tabela için ciddi ödemeler yapabiliyor. Bu tabelayı sadece o lokasyondan geçen, belki de geçip kafasını kaldıran kişilerin görebileceğini, tabelayı gören kişilerin ise kaçının ilgileneceği öngörülemiyor. Halbuki doğru kurgulanmış, hedefleri belirlenmiş, SEO çalışmaları yapılmış bir websitesi ve/veya  aktif kullanılan sosyal medya hesaplarının müşteri bulmada kendisine çok daha fazla katkı sağlayacağını, sadece sokaktan geçen kişilere değil, hizmet sunabileceği binlere, on binlere, yüz binlere belki de milyonlara ulaşabileceğinin bilmiyor.

Sıra geldi KOBİ'lerin dijitalde yaptıkları yanlışlara

KOBİ'lerin dijitaldeki yanlışları

Web sitesi yaptırdım ama....

Bazı KOBİ'ler dijitalde var olmayı bir şekilde benimsemiş ama "var olmayı sadece web sitesi yaptırmak" olarak kısıtlamışlar. Bir yakını, matbaacısı, teknik destek hizmeti aldığı IT firması veya ucuz hizmet sunan (fatura kesme hedefli) küçük bir web firması aracılığı ile bir şekilde bir web sitesi yaptırmış.

Web sitesinde logosunun, adres ve iletişim bilgilerinin olması, ürün ve hizmetlerinin bir şekilde orada durması onun için yeterli olmuş. Bu durumdaki KOBİ'lerin dijital bilgi birikiminin olmamasını anlayabiliyor olsak da web sitesinden gelir elde eden rakiplerinin, dostlarının varlığından haberdar olup da "acaba ben neden başarılı olmadım" diye kendilerini sorgulamamalarını yadırgıyoruz.

Bazı KOBİ'ler ise dijital dünyada olmak için web sitesi yaptırmışlar, sosyal medya hesapları açmışlar ve belki bu hizmetler için ciddi ödemeler de yapmışlar. Fakat doğru , stratejik bir web sitesi olmamış, KOBİ'nin gelir elde etmesini, müşteri bulmasını hedeflemeyen sadece görsel olarak tatmin eden çalışmalar ortaya çıkarılmış.

Tek başına, yalnız yaşayan web siteleri, sosyal medya hesapları....

Türkiye'de dijital dünyadaki en büyük sorunlardan biri de web site ve sosyal medya hesaplarının "yalnız bırakılması". Tıpkı uzaya gönderilen ve sonrasında terkedilen uzay araçları gibi, atmosferde boş boş dolaşıp, sonrasında yok olmaları gibi kendi haline bırakılan dijital platformlar da bir süre sonra verimsiz, gereksiz, hatta bir zaman sonra zarar veren yapılar haline dönüşmektedir.

Şimdi de KOBİ'lerin dijitalle barışma sürecinde, neler yapması gerektiğini ele alalım

KOBİ'ler dijitalde neler yapmalılar

Dijitale önem verin

Sizin de dijital platformlarda yer almanız gerektiğine inanın. Çevrenizdeki dostlarınızdan, yanınızda çalıştırdığınız personellerden, Google'dan araştırarak dijital dünyada neler oluyor, siz ne yapabilirsiniz, ne gibi fayda sağlarsınızı öğrenmeye çalışın. Zor bir süreç olacağını biliyoruz fakat rakipleriniz hızla ilerlerken, yeni rakipler ortaya çıkarken sizin de durmamanız lazım.

Markanıza veya işletmeniz ait doğru kurgulanmış bir web sitesi olursa ne olabileceğini, size ne gibi kazanımlar sağlayacağını anlamaya gayret gösterin. Muhtemelen sizin de kullandığınız Sosyal Medya'da markanızı ve neler yapabileceğinizi hayal edin, rakiplerinizin sosyal medya hesaplarını inceleyin.

Dijitale yatırım yapın. Ucuz değil doğru hizmet almaya çalışın

Dijitale yatırım yapmak istiyorum ama bunu nasıl yapacağım, kiminle yapacağım bilmiyorum dediğinizi duyar gibiyiz.

Bu durumda size ilk önerimiz rakiplerinizi incelemeniz olacak. Rakiplerinizin web sitelerini ve sosyal medya hesaplarını inceleyin. Web sitesi içerikleri neler, web sitesinde ne sunmuşlar, sosyal medyada nasıl paylaşımlar yapmışlar.

Daha sonrasında bir dijital web ajansı arayışına geçebilirsiniz.

Bu arayışı öncelikle çevrenizde bu konuda başarılı olmuş dostlarınız aracılığı ile yapabilirsiniz. Onların hizmet aldığı ve memnun kaldığı firmalar ile çalışmanız seçeneklerinizden biri olacaktır.

Diğer seçeneğiniz ise dijitalde başarılı bulduğunuz rakiplerinizin hangi ajanslarla çalıştıklarını bulun, o ajansların sitelerini, çalışmalarını inceleyin. Eğer bu ajanslardan beğendikleriniz olursa hemen bir toplantı talep ediniz.

Birkaç ajans ile görüştükten sonra size sunduklarını, vaat ettiklerini, sizin neler yapabileceğinizi ve bütçenizi de düşünerek bir ajansta karar verin. En önemlisi ise bu yolda size dijital marka danışmanlığı yapacak olan ajansa markanızı/işletmenizi emanet ediniz.

Bu web ajans arayışı esnasında önemli tavsiyemiz "ucuz iş değil doğru iş" alacağınız ajansın hangisi olacağına karar verin.

Dijitale emek vermeyi unutmayın

Çalışacağınız ajansın yönlendirmesi ile birlikte artık dijitale adım atmış olursunuz. Bu aşamadan sonra web sitenizi, sosyal medya hesaplarınızı artık aktif olarak kullanamaya, onları geliştirmeye devam edin..

Tüm bu süreçler size dijitali öğretecektir. Attığınız her adım size olumlu olarak geri dönecektir.